Welcome to Cirio International

Please, choose your country

ITALY
Autentico Italiano dal 1856

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE

pomidorów

Korzystne właściwości pomidorów

Naturalny Super Pokarm

Pomidory! Są słodkie, soczyste i smaczne. Każdy wie, że są dobre  i zdrowe dla  każdego. Ale czy wiecie dlaczego? Na pewno wiemy, że:

  • zawierają dużo witaminy C
  • są niskokaloryczne
  • nie mają tłuszczu 

A co tak naprawdę sprawia, że pomidor jest zdrowym i wartościowym warzywem? Jedna porcja (150 g) czerwonych, dojrzałych, pomidorów jest bogate źródło witaminy A, C, K, kwasu foliowego i przede wszystkim potasu. Pomidory mają naturalnie niską zawartości sodu, tłuszczów nasyconych, cholesterolu i kalorii.

Pomidory dostarczają nam również innych składników niezbędnych dla naszego zdrowia takich jak: tiamina niacyna, witamina B6, magnez, fosfor i miedź. Na dodatek, jedna porcja pomidorów dostarcza nam 2 g błonnika,co stanowi 7% dziennego zapotrzebowania na błonnik. Pomidory mają także stosunkowo dużą ilość wody, wspaniale nawilżają nasz organizm.  Wspomagają  również  naszą odporność przy wysokim ciśnieniu i wysokim poziomie cholesterolu, chronią przed udarem mózgu i chorobami serca. Jeden pomidor to potężna dawka zdrowia !

Ale to jeszcze nie wszystko…


Właściwości

Skóra

Duża zawartość beta – karotenu (jest go również dużo w marchwi i słodkich ziemniakach)  i likopenu w pomidorach pomaga chronić naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV, które są bezpośrednią przyczyną powstawania zmarszczek.

Kości
Witamina K i wapń zawarte w pomidorach wpływają na wzmocnienie i odbudowę naszych kości. Badania potwierdziły, że również Likopen przyczynia się do zwiększenia masy kostnej, która jest doskonałym sposobem walki z osteoporozą.

Nowotwory
Pomidory są naturalnym  wrogiem nowotworów i to znów dzięki zawartości w nich właśnie Likopenu! Stosując pomidory w  codziennej diecie można  znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu nowotworów, w tym : nowotworów gruczołu krokowego, raka szyjki macicy, jamy ustnej, krtani, gardła, przełyku, żołądka, jelita grubego, odbytnicy, prostaty i raka jajnika. Pomidory to źródło antyoksydantów (witaminy A i C) , które zwalczają  wolne rodniki, odpowiedzialne za uszkadzanie komórek.

Cukier we krwi
Pomidory wpływają na utrzymanie poziom cukru we krwi w równowadze. Są bardzo dobrym źródłem chromu, który pomaga w regulacji poziomu cukru we krwi.

Wzrok
Pomidory mogą poprawić wzrok. Zawarta w nich witamina A, wpływa na poprawę wzroku i zapobiega ślepocie. Najnowsze badania potwierdzają, że spożywanie pomidorów może pomóc zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, poważnego i nieodwracalnej choroby oczu.

Włosy
Również dzięki witaminie A zawartej w pomidorach, ich spożywanie korzystnie wpływa na kondycję i wygląd naszych włosów.

Kamienie nerkowe
Pomidorowa dieta pomaga  w zapobieganiu kamicy nerkowej i żółciowej.

Ból
Jedzenie pomidorów może pomóc  zmniejszyć ból przewlekły. Pomidory są bogate we bioflawonoidy i karotenoidy, które są  składnikami znanych środków przeciwzapalnych. Przewlekły ból często wiąże się z przewlekłym stanem zapalnym, więc atakując stan zapalny walczymy również z przewlekłym bólem. (Wiele leków na rynku, które zwalczają ból są  w rzeczywistości  lekami przeciwzapalnymi).

Odchudzanie
Pomidory mogą pomóc schudnąć, jeśli towarzyszy temu rozsądna dieta i dobrze dobrany plan ćwiczeń. Włączenie pomidorów do codziennej diety w postaci różnych przekąsek: sałatek,  zapiekanek,  kanapek i innych  posiłków korzystnie wpłynie na proces odchudzania. Ponieważ pomidory zawierają dużo wody i błonnika, są one tzw "sycącym jedzeniem", które szybko likwiduje głód, bez dostarczania organizmowi dużej ilości kalorii i tłuszczu.

Znaczenie likopenu w pomidorach

Sto gramów pomidorów spożywane trzy razy w tygodniu to minimalna dawka, potrzebna do tego, aby Likopen zaczął działać profilaktycznie na nasz organizm.

Likopen jest substancją odpowiedzialną za czerwonego kolor pomidorów. Jest naturalnym przeciwutleniaczem, który chroni komórki przed starzeniem się. Organizm ludzki nie jest w stanie syntetyzować likopenu, a jedynym sposobem, aby go dostarczyć do organizmu, to spożywanie pokarmów bogatych w tą substancję. Badania wykazały, że najlepszym sposobem, aby  w pełni zachować moc Likopenu jest gotowanie pomidorów do postaci sosu, w ten sposób zwiększa  się jego moc  jako antyoksydant.

W  badaniach opublikowanych w  piśmie International Journal of Cancer, udowodniono, że nawet zjadając raz w tygodniu danie z pomidorów takie jak spaghetti z sosem pomidorowym czy pizza znacznie zmniejsza się ryzyko  wystąpienia raka układu pokarmowego.

Kolejne badanie, przeprowadzone przez Harvard Medical School na 48.000 osób wykazało, że u tych, którzy spożywają pokarmy na bazie pomidorów częściej niż dwa razy w tygodniu, ryzyko  wystąpienia raka prostaty może zmniejszyć się o 34%  w porównaniu z tymi, którzy nie spożywają  pomidorów wcale.

Wartość odżywcza i kaloryczna na 100 gr pomidorów

WitaminaC33%
WitaminaA08%
WitaminaB608%
WitaminaB307% 
WitaminaB1 06% 
WitaminaE06% 
WitaminaK 16% 
Potas 12% 
Mangan 11% 
Kwas foliowy07% 
Magnez05% 
Biotyna24% 
Fosfor 06% 
Zelazo03% 
Cholina 03% 
Włókno09% 
Białko
03% 

Pomidory i kosmetyka

Właściwości kosmetyczne pomidorów
Pomidory są nieocenionym składnikiem w leczeniu niektórych chorób suchej i popękanej skóry, szczególnie wrażliwej na oparzenia słoneczne. Przemysł kosmetyczny bardzo często wykorzystuje pulpę pomidorową jako składnik do maseczek i toników odżywiających i ujędrniających skórę.

Sucha skóra
Domowy sposób na pomidorowy kosmetyk dla cery suchej:
Należy wymieszać sok z jednego pomidora wraz z olejkiem migdałowym i startymi korzeniem i liściem malwy. Tak zrobioną maseczkę nałożyć na najbardziej suche partie twarzy.

Oparzenie słoneczne
Pomidor jest również wspaniałym panaceum na wszelkiego rodzaju oparzenia słoneczne. Aby je złagodzić należy wymieszać pomidory z oliwą z oliwek, dodać odrobinę soku z cytryny i nałożyć na zaczerwienioną skórę - na pewno taka kuracja przyniesie ulgę .